4.5.16

Rv 22+0 neuvolakuulumiset

Tämä neuvola meillä oli jo maanantaina, mutta en ole ehtinyt kunnolla paneutua asiaan vielä :)

Eli nyt elellään raskausviikkoa 23, mahtavaa! Olen kyllä sen näköinenkin, että raskaana ollaan - masu on aika iso jo :)

Me käydään Ruun kanssa neuvolassa yhdessä. Nyt tokassa raskaudessa neuvolakäyntejä on vähemmän, kuin ensimmäisen odotuksen aikana. Viimeisin käynti oli rv 16+1.

Olen huomannut, että olen ehkä hieman neuvolan tarkkailussa, koska kerroin raskauden alussa alakuloisuudestani ja olin hieman itkuinen edellisten raskauksien keskenmenojen vuoksi. Siksi minulta edelleen kysytään joka kerta, miten mielialani nykyään, ja meillä oli koko perheen neuvolakin, jota ei taida yleensä enää tokassa raskaudessa olla, jos kaikki on ns. "hyvin"? 





No, hyvä että seuraavat. Onneksi tuo alkuraskauden alakuloisuus ja haluttomuus on hävinnyt jo aikaa sitten ja olen nykyään ihan oma itseni.

Migreeniä minulla on ollut jälleen aika runsaasti. Viimeisistä 7 päivästä olen ollut 6 päänsäryssä, osa migreeniä ja osa ehkä jotain muuta päänsärkyä, kuka tietää. Mutta ikävää tämä on ollut!

Yleisen jutustelun lisäksi näillä viikoilla saa raskaustodistuksen. Se pitää toimittaa Kelaan ja työnantajalle äitiyslomaa varten. Joten se hoidettiin nyt tällä käynnillä kuntoon,

Lisäksi minulta kyseltiin jokin lomake mahdollisesti kokemastani väkivallasta elämäni aikana. Kerroin totuudenmukaisesti, että olen joskus vuosia sitten ollut parisuhdeväkivallan uhri, ja tämä kirjattiin jonnekin papereihin, mutta koska se on menneisyyttä jo, siitä ei sen enempää tarvinnut puhua.


Paino tarkistettiin. Se on nyt noussut noin 7 kiloa, eli ~ 400 g viikosssa edelliseen käyntiin verrattuna. Ruun aikana minulla nousi näillä viikoilla saman verran, suurin painonnousu tuli näihin aikoihin. 

Verenpaine katsottiin, se on minulla aina ollut hyvä. Nytkin lukemat olivat 116/65, vaikka Ruu istui sylissäni mittauksen ajan, joten varmaan olisin voinut olla rennompikin :'D

Hemoglobiini oli ihan kunnossa, 123, eli ei mikään kovin korkea mutta minulle normaali.

Vauvan sydämen sykkeet olivat 143- 149 välillä, kun Ruulla oli aikanaan tähän aikaan 140-150. Eli aika samoissa :)

Sf- mitta eli symfuusi - fundus mitta katsottiin myös. Siinä otetaan mitta häpyluusta kohdun taaimpaan kohtaan, käsillä tunnustellen. Se otetaan yleensä näillä viikoilla ensimmäisen kerran, ja minulla mitta oli nyt hieman suurempi, kuin Ruun aikana. Hoitaja sai mitaksi 21 cm, joka on siis yläkäyrällä.

Jos kasvu jatkuu yläkäyrällä, se voi mahdollisesti tarkoittaa isoa vauvaa tai lapsiveden suurentunutta määrää. Lapsiveden määrä kyllä katsottiin normaaliksi kaksi viikkoa sitten rakenneultrassa, ja vauvan kokokin oli silloin sama kuin Ruulla näillä viikoilla, eli en uskoa että on vielä mitään huolta vauvan koosta :) Eikä neuvolantätikään siitä huolissaan ollut.

Seuraavaksi neuvola on vasta kuukauden päästä :) Onneksi pojan potkut tuntuvat vilkkaasti ja voimakkaasti joka päivä! Niitä on niin kiva tunnustella.

Millaisia sf- mittoja teillä on ollut 22+? ja onko esikoisen ja toisen lapsen välillä ollut eroja noissa mitoissa? :) 
/

 Muistakaa käynnissä olevat arvonnat blogin instassa ja facebook- sivuilla! Tarjolla on äitiys/imetysvaatteita sekä lahjakorttia suklaakahvilaan! :) 



12 kommenttia:

  1. Mä en muista muuta kuin että Papun odotuksessa mulla mitattiin rv30 sf-mitaksi 30,5cm. Ja se oli jo yläkäyrän yläpuolella. Se kyllä "pieneni" (siis kasvoi mutta suhteessa vähemmän) siitä samalla kuin vatsakin laskeutui, tosin pysyi siellä plussan puolella. Rv36 mulla oli sama sf kuin Pihvin raskaudessa laskettuna aikana. Eli toisella kierroksella mitta kasvoi huomattavasti suuremmaksi. Mutta raskauksien lyhyt väli, 10kk, on saattanut vaikuttaa asiaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! Saa nähdä miten tästä eteenpäin :)

      Poista
  2. Sf mitta ei viittaa vauvan kokoon vaan kohdun kasvuun. Mulla oli nyt sf mitta 43cm ja tyttö oli 55cm pitkä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se ainakin monissa lähteissä (ns
      Virallisissa) siitä sanotaan kertovan :) juuri tuon lapsiveden määrän ohella :)

      Poista
  3. Eka oli mulla normaali, toka meni yläkäyrillä ja yliajallekkin 13vrk, seurauksena nelikiloinen poika.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttää vaihtelevan paljon! Ei auta kuin jännityksellä odotella, miten sf kehittyy :)

      Poista
  4. Esikoisen raskaudessa sf-mitta meni keski- ja alakäyrän välissä koko raskausajan, lapsi syntyi laskettuna ja oli 51 cm ja 3,7 kg. Kuopuksen aikana sf-mitta meni ihan omia käyriään yläkäyrän yläpuolella. Suoraan sanottuna pelotti että vauva on ihan kauhean iso! Kuitenkin kuopus oli pienempi kuin esikoinen, 50 cm ja 3,3 kg ja laskettuna myös syntyi. Että ei se sf-mitta tosiaan lapsen koosta (välttämättä) kerro! :)

    VastaaPoista
  5. Mulla meni koko raskauden sf mitta yläkäyrän yläpuolella. Epäiltiin suurta vauvaa, paljoa lapsivettä, radia ja vaikka mitä. Mulla vaan sattui masu kasvaa omilla käyrillä. Vauva kuitenkin syntyi yli lasketun ajan 5 päivää ja oli 3485g ja 50cm. Eli ihan normaalin kokoinen. :)

    LAPSEKKAANA

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok, tää on hyvä kuulla - ei sitten pelkää koko raskautta jos jatkuu yläkäyrillä - saa nähdä mitä neuvolan täti sanoo jos käyrien yläpäässä pysyy :)

      Poista
  6. Mulla sf mitta oli koko ajan pieni mutta vauva oli kuitenkin reilut 4,2 kiloa, tässä toisessa pääsen onneksi koko arvioon:) vaikka oon kuullut niidenkin heittävän aika reilusti :D

    VastaaPoista

Kiitos käynnistäsi :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...